ruka drží chytrý telefon se zapnutým hlasovým vyhledáváním

Categories:

Téma, o kterém si šuškají už i vrabci na střeše. Mnoho lidí v mém okolí a na internetu si v poslední době klade stejnou otázku. Jak je možné, že mi vyskakují reklamy na věci, o kterých se bavím v blízkosti mobilu, ale nezadal(a) jsem je nikde na internetu? V dnešním článku si vysvětlíme, že používáte-li hlasové asistenty, je zcela jisté, že váš smartphone poslouchá vše. Stejně tak i notebook a další zařízení vybavená “chytrým asistentem” typu Alexa, Siri, Cortana poslouchají vše, co říkáte v jejich blízkosti. Hlasové vyhledávání technicky ani jinak realizovat není možné.
Vysvětlíme si také, proč tomu tak je, a podíváme se na jeden velmi zajímavý experiment, který domněnku o odposlouchávání soukromých konverzací prověřil z praktické stránky. Nakonec není nic jednoduššího, než si realitu ověřit pokusem, nemyslíte?

Sam Nichols je reportérem magazínu Vice. Samovi se před pár lety stala podivná příhoda. Seděl v baru společně s kamarádem, se kterým diskutovali o nedávném společném výletu do Japonska a o plánech opět se do Tokia někdy podívat. Příští den na oba dva vyskočila na Facebooku reklama na levné zpáteční lety do Tokia. Vypadalo to jako bizarní náhoda, ale postupně se podobná věc děla znova, dalším a dalším lidem.

Sam si tedy udělal jednoduchý experiment. Dvakrát denně, pět dní v řadě, říkal v blízkosti svého telefonu fráze jako stvořené pro výběr reklamního obsahu. Používal klíčová slova, která mohou být použita jako další spouštěče / triggery, fungující podobně jako “Ok Google”, jen bez vědomí uživatele — Slova jako koupit, potřebovat, cestovat…
Následně sledoval velmi pečlivě změnu v obsahu reklam a sponzorovaných příspěvků na Facebooku. Změna nastala doslova přes noc. Na základě věty “Přemýšlím o návratu na univerzitu” se objevovala nabídka studia na různých univerzitách. Věta “potřebuji nějaké levné pracovní tričko” přinesla ovoce v podobě řady reklam na značky produkující levné oblečení. Soukromá verbální konverzace s přítelem o tom, že Sam vyčerpal datový limit, vedla přímo k reklamě na levné datové tarify… Přesto, že se jednalo o dobré nabídky, možná vás nepřekvapí, že výsledné zjištění bylo pro autora experimentu docela strašidelné.
https://www.vice.com/en/article/wjbzzy/your-phone-is-listening-and-its-not-paranoia

Udělejte totéž a prověřte svůj mobil. Mluvte každý den před svým telefonem vždy o jednom definovaném tématu, například “chci si koupit nové běžecké boty” nebo “rád bych se podíval do Zanzibaru”. Zkuste to a uvidíte sami. Mnozí moji přátelé s hrůzou v očích potvrzují, že netrvá dlouho (většinou hned další den nebo dříve), a vyskočí na ně odpovídající reklama. Dávejte si ale pozor, abyste nemluvili o věcech, které píšete na sociální sítě nebo další monitorované kanály. V takovém případě může reklama pocházet z analýzy věcí, které jste vyhledávali nebo napsali třeba na Facebooku. Stejně tak je důležité nemluvit o tématech, která jsou v rozporu s vaší osobností. Technologičtí giganti mají váš osobnostní profil, který je velmi detailní a s největší pravděpodobností vám nenabídnou reklamu na něco, co je v ostrém rozporu s vašimi dřívějšími zvyky, koníčky, zálibami a názory. Vymyslete si témata, která se nestala, ale jsou pravděpodobná.

Pokud si dáte práci s výzkumem a prohledáte český internet, zjistíte, že informace o tom, že váš chytrý mobil je “jedno velké ucho”, přinášejí už i u nás média typu Forbes nebo Živě. Tedy rozhodně se nejedná o nějaké “pochybné weby”. Proč přesto lidé nechtějí tento fakt přijmout?
https://forbes.cz/poslouchaji-siri-alexa-a-ok-google-vsechny-nase-soukrome-konverzace/
V první řadě se jedná o otázku důvěry. Nadnárodní korporace typu Google, Facebook, Microsoft nebo Amazon velmi pečlivě opatrují svůj dobrý “image”, vnímání ze strany veřejnosti. Mnozí uživatelé věří, že produkty Google a Facebooku jsou zdarma. Vnímají tyto společnosti jako dobrosrdečné. Neuvědomují si obrovskou skrytou cenovku. Cena za používání produktů obchodujících data o nás totiž není vyčíslena nebo přesněji, tato cena nám není známa.
Korporace navíc investují miliony dolarů do reklamy. Pracují s těmi nejlepšími marketéry. Jedním z hlavních cílů jejich reklamních kampaní je získat a udržet důvěru uživatelů. Nelze tedy očekávat, že byste se v reklamě nebo oficiální komunikaci podobné věci dozvěděli. Naopak reklamní, PR a oficiální sdělení budou konstruována tak, aby posílila vaši důvěru ve značku, často i na podprahové a nevědomé úrovni působení.

Dále je zde aspekt důvěry v systém jako takový. Lidé chtějí věřit, že žijí ve spravedlivém světě, který se je nesnaží zneužívat. Do značné míry je náš svět takovým spravedlivým místem. Historie technologických IT gigantů nás ale palčivě upozorňuje na to, že téměř všechny jejich sliby, jak respektují naše soukromí, se později ukázaly býti klamnými. Pamatujete časy, kdy dnešní nepopiratelný fakt, že historie vašeho brouzdání je na prodej, byl vnímán a prezentován jako pomýlená teorie? Já si to pamatuji moc dobře. Stejně jako pamatuji časy studia na univerzitě, časy “hloupých” telefonů, kdy první varování o tom, že se mobil může stát nástrojem dohledu a manipulace nebral nikdo vážně a působily až legračně. Dnes si již pomalu připouštíme realitu sílícího kapitalismu dohledu, v níž se “chytrý telefon” stal nejdůležitějším nástrojem pro sběr informací o svém uživateli.

Máme však i dobrou zprávu. Jakmile se rozhodnete něco s tím dělat, zjistíte, že vyhnout se odposlouchávání, sledování a šmírování je poměrně snadné! Chce to jen najít odvahu a trochu času.

Jak tedy přesně nahrávání hlasu funguje a proč není technicky možné, aby telefon poslouchal pouze frázi “Ok Google”? Popišme si zjednodušeně celý proces. Aby telefon nebo chytrý asistent poznal, že jste řekli například “Ok Google”, musí zaznamenat a vyhodnotit vše, co řeknete. Následně zpracovává vaše audio-data algoritmem rozpoznání hlasu, který v principu převádí mluvený hlas na text a následně text porovnává se “spouštěcí frází” / triggerem “Ok Google”. Pokud by mikrofon nebyl aktivní nepřetržitě, nemohl by telefon zaznamenat, že jste řekli “Ok Google”. Jiná cesta, než poslouchat neustále, jednoduše neexistuje.
Samotné rozpoznání hlasu může probíhat na serveru někde v “cloudu”, ale stejně tak již dávno existují softwarové a hardwarové prostředky (čipy), které tuto práci odvedou velmi efektivně přímo na vašem telefonu. V takovém případě bude objem odesílaných textových informací výrazně nižší, než kdyby se přenášelo celé audio.

Otázkou zůstává, co přesně se potom děje s našimi výroky, ale i výroky dalších lidí v blízkosti našeho telefonu. Na tuto otázku 100% přesnou odpověď neznáme, ale jak jsme si dnes ukázali, realitu lze poměrně snadno ověřit experimentálně. Je jisté, že potenciál využití dat z konverzací je gigantický. Technologičtí nadšeni z Google, FB a dalších korporací bohužel neprosluli respektem k našemu soukromí. Bylo by zcela naivní věřit dalším slibům a ujištěním o tom, že nic podobného rozhodně technologičtí giganti nezpracovávají, že Facebooková aplikace pomocí mikrofonu uživatele za žádných okolností neposlouchá a tak dále.

Podívejme se na závěr ve zkratce, jaké informace jsou šířeny ze strany technologických gigantů. Dočtete se, že v žádném případě soukromé rozhovory neposlouchají a takto přesně cílené reklamy jsou výsledkem obrovského množství dat, které o uživatelích mají. Tvrdí, že veškerá data využívají pouze na “nevinné” cílení reklamy. Skutečně jim ale chceme po tom všem, co předvedli, ještě věřit? Co by se mohlo stát například se záznamem vašeho rozhovoru s psychoterapeutem v nesprávných rukou? Není riziko zneužití až příliš velké, než abychom i nadále nic nedělali? Není čínský systém dohledu navázaný na tzv. “sociální kredit” dostatečně varovným příkladem?

Vaše soukromí a kontrolu nad vlastními daty můžete získat zpět v několika jednoduchých krocích. Stačí napsat, zavolat, domluvit si konzultaci. Neváhejte, jednejte, dokud je čas. Nejtěžší je pevné rozhodnutí situaci změnit, s ostatním Vám pomůžeme.


Přestaňte tiše souhlasit s praktikami, jako je poslouchání všeho, co v okolí telefonu řeknete. Pokud se totiž rozhodnete nic nedělat a tedy budete i nadále podobně brutální zásahy do vlastního soukromí tolerovat, stane se popsaný přístup skutečně novou společenskou normou. Cesta zpět pro další generace tak může zůstat uzavřena.

— MR

https://www.foxnews.com/tech/youre-not-paranoid-your-phone-really-is-listening-in
https://www.thesun.co.uk/tech/8678640/proof-phones-listening-to-us-talk-conversations/
https://www.digitaltrends.com/mobile/is-your-smartphone-listening-to-your-conversations/

No responses yet

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *